De reis naar Spanje - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Gemma Kuijpers - WaarBenJij.nu De reis naar Spanje - Reisverslag uit Ponferrada, Spanje van Gemma Kuijpers - WaarBenJij.nu

De reis naar Spanje

Door: Gemma kuijpers

Blijf op de hoogte en volg Gemma

06 April 2014 | Spanje, Ponferrada

Nadat we donderdagavond nog onze Franse buurvrouw te eten hadden zijn we vrijdagochtend om 7.00 uur vertrokken. De reis verliep goed en de temperatuur was ook ok.
Onderweg langs de Pyreneeën hebben we tijdens een koffiestop genoten van de kunst van de Franse trots de wielersport.
Rond 17.00 uur arriveerden we bij een hotel in Vittoria
De Spanjaarden eten pas laat, dus hebben we een fikse wandeling gemaakt alvorens uiteindelijk ergens op een buitenterras wat te eten. Met de hond ben je in nagenoeg geen enkel restaurant welkom.
Maar ondanks de relatief lage temperatuur hebben we heerlijk gegeten (een combi vleesschotel op z'n Spaans) met een fles wijn van de regio (rioja voor 7 euro).
Zondag zijn we na het ontbijt om 8.00 uur vertrokken in zeer dikke mist.
Hij bleef lang aanhouden en derhalve hebben we met gematigd tempo verder gereden. De autoroute in Noord Spanje is verder uitstekend.
De laatste 100 km zijn we binnendoor gereden om in ieder geval in Astorga te kunnen lopen en de kerk van Gaudi te bewonderen.
Vanuit Astorgia hebben we de Camino met de auto vervolgd en ook stukken gelopen.
Het landschap is ruig, groen, maar langs de paden zie je nog de sneeuw liggen. De temperatuur loopt wel wat op tot ca 18 graden en het is heel aangenaam.
Ik heb tijdens de rit weer veel gelezen en ben benieuwd naar Foncebadon, het verlaten plaatsje met de wilde honden. Het plaatsje is inmiddels al weer wat meer bewoond en helaas heb ik geen wilde hond gezien.
De weg naar de Cruz de Ferro is zeer ruig en zeer ztijl. Daar aangekomen valt het een beetje tegen. Wellicht heb ik nog te weinig gelopen en onderga ik de extase nog niet. Er liggen er veel stenen met opschrift, maar sommige keien zijn zo groot (30 *20*20) van januari 2014 dat ik vermoed dat ze door een skiër met een auto zijn gebracht :-)

Wij vervolgen de tocht via de camino naar Ponferrada. Een hele mooie plaats met een heel oud centrum waarin een groot kasteel van de tempeliers staat. NA wat zoeken vinden we het hotel midden in het stadje en brengen de zondagmiddag samen met vele Spanjaarden op een van de grote pleinen door de flaneren en een terras te pikken en van de zon te genieten. Een waardevolle dag.