voorbereiding - update 27-3 - Reisverslag uit Flayosc, Frankrijk van Gemma Kuijpers - WaarBenJij.nu voorbereiding - update 27-3 - Reisverslag uit Flayosc, Frankrijk van Gemma Kuijpers - WaarBenJij.nu

voorbereiding - update 27-3

Door: Gemma Kuijpers

Blijf op de hoogte en volg Gemma

29 Maart 2014 | Frankrijk, Flayosc

Het is weer even geleden dat ik over de voorbereiding van de camino heb geschreven verteld.
Door een klein weekje in NL ben ik mijn ritme kwijt.
Voor ik naar Nederland terugvloog heb ik mijn wandelingen uitgebreid om meer kilometers af te leggen. Het weer was uitstekend rond 15 maart. Op vrijdag zijn we daarom naar Flayosc gewandeld, daarna naar Sauve Clare ( met een kapel) en daarna via de oude Chemin de Fer (spoorweg) naar Chateau de Berne en dan naar huis. Tenminste dat was de bedoeling.
Het was een prachtige wandeling en de weg had nog vele kenmerken van het oude spoortraject zoals de sterke versteviging van de wallen. Prachtig... Helaas kon ik de afslag naar De Berne niet vinden en kwam ik na ruim 3 uur lopen uit in Lorgues ( het dorp). Omdat het al begon te schemeren en we niet de hele weg naar Flayosc langs de verkeersweg wilden lopen, hebben we Maarten gebeld om ons op te halen. Al met al toch ruim 13 kilometer gelopen en nog steeds fit.

De zaterdag en zondag hebben Baldy en ik gemiddeld 8 kilometer gelopen, want het was te druk met andere dingen (koffer pakken en bezoek) om nog een hele lange trip te maken.

Het verblijf in Nederland was intensief. De training verliep plezierig en was inspirerend voor de deelnemers en voor de trainers/ facilitators Wienke Tazelaar en ikzelf.

De avonden waren ook vol, met oppassen, voorbereiden en uiteten. Intensief en totaal anders dan het rustige leven in Frankrijk
Vrijdag vloog ik terug. Ik herinner me hoe onze vriend Jan de grond wilde kussen omdat hij weer in Frankrijk was. Dat gevoel had ik ook, helaas van de grond kussen kwam niets aangezien je in Nice vanuit het vliegtuig via loopbruggen naar de aankomsthal wordt geleid. Bovendien was het een fikse regendag afgelopen zaterdag. Wandelen in Nice, wat eerst het plan was, werd geannuleerd, wel brachten we een bezoek aan het Fernand Leger museum. Ik bewonderde hem als schilder, maar hij heeft ook prachtige keramiek gemaakt. Echt een museum dat de moeite waard is om te bezoeken (Biot nabij Nice) . Zeker als het mooi weer is want dat kun je ook nog in de tuinen wandelen en genieten van een versnapering. Het dorpje is ook prachtig om te verkennen.
We gaan zeker nog een keer terug als het droog is, nu was het echt te veel regen. Wij zijn die zaterdag terug naar Flayosc gegaan en hebben even gerelaxed alvorens naar de Salle a Manger te gaan.
Zondag was de zon weer terug, alleen waaide de wind uit het noorden en dat voelt koud aan. Na het gebruikelijke bezoek aan Salernes waar we asperges hebben gekocht voor de avondmaaltijd, ben ik ‘s middags weer gaan lopen. Via een omweg naar het dorp om daarin de laatste zon op het plein nog even iets te drinken.
Maandag was druk met was, inkopen opruimen en ‘s middags herhaling van de zondagse wandeling uitgebreid met een wandeling naar het kasteeltje in het dorp.

Dinsdag ben in naar Chateau de Berne gelopen en daarna met B en M over de markt in Lorgues.
Het loopt tegen de lunch en ik besluit om met Baldy via Berne terug te lopen. Ik weet inmiddels waar de afslag ligt op de Ancien Chemin de Fer.
Het gaat prima, we lopen door rustige wegen en paden en bereiken Chateau de Berne via de noordkant.
Ik drink een Noisette en Baldy krijgt water. Na 20 minuten lopen we verder. Ik kies ervoor om een pad te lopen dat ook geschikt is voor quads. Dan kan Baldy lekker los lopen. Nou het is ruig en we lopen langs wijngaarden, huizen en opslagruimten en paden die amper 50 cm breed zijn, stijl omhoog of juist stijl omlaag. Ik twijfel soms hoe te lopen, en laat me leiden door mijn richtingsgevoel. Ik kom twee "ploeterende" mountainbikers tegen die de naar Tour Tour willen en mij de weg vragen. Nou hemelsbreeds zaten ze goed, maar op dit pad de goede weg was ?????

Ik besluit stug maar te blijven doorlopen en kom na 1,5 uur weer terug bij een wildrooster waar ik al eerder overheen ben gelopen. Ik loop maar weer verder en kom uiteindelijk terug bij de andere toegang van Chateau de Berne. Nu ken ik de weg weer en besluit maar om de geasfalteerde weg te volgen. De temperatuur is ok, maar ik heb niets meer gegeten sinds het lichte ontbijt en dat begin ik te voelen.
Even doorbijten, nog 4 km te gaan. Enfin om ca 16.00 uur kom ik weer thuis. Nu ben ik echt moe! Het was intensief, zeker de omleiding door het domein van de Berne. Goed dat de camino goede wegwijzers heeft, want ik zou anders fiks veel omwegen lopen.

Ik controleer nu regelmatig het weer in Spanje. Het is goed geweest, maar deze week niet best. Woensdag is er zelfs weer sneeuw voorspeld. Jammer, ik ben nu toe om er naar toe te gaan. Maar de nachttemperatuur moet wel boven nul blijven

Anderszijds... het lopen in de Var is ook verrukkelijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gemma

Gewoon een vrouw, oma, partner, hondenliefhebber die de basic van het leven weer wil ontdekken

Actief sinds 23 Dec. 2013
Verslag gelezen: 270
Totaal aantal bezoekers 9678

Voorgaande reizen:

14 Maart 2014 - 30 April 2013

Lopen naar Santiago de Compostila

Landen bezocht: